Bezpieczniejsza Arktyka

Władze rosyjskiego armatora Sovcomflot wezwały rosyjski rząd do dalszego rozwoju systemu nawigacji i hydrografii Północnej Drogi Wodnej, co poprawić ma bezpieczeństwo żeglugi w Arktyce. Jednocześnie zaapelowały o zakaz rejsów w strefach wrażliwych ekologicznie. Apele wynikają ze znacznego wzrostu żeglugi na drodze północnej. Prognozuje się bowiem, że w 2018 r. tylko 2 projekty energetyczne w Zatoce Ob (Novy Port i Jamał LNG) obsługiwane przez statki Sovcomflot wygenerują przewozy ok. 11,5 mln t. Tankowce Sovcomflot rozpoczęły transport ropy naftowej z Nowego Port we wrześniu 2016 r. Docelowo projekt ten ma dostarczać do 8,5 mln t ropy rocznie.

Łącznie, pod koniec II kwartału 2017 r., statki Sovcomflot przewiozły ok. 200 mln t ropy i ponad 16 mln t LNG z projektów eksploatowanych w Arktyce (Varandey, Prirazlomnoye, Novy Port) oraz na rosyjskim Dalekim Wschodzie (Sachalin-1, Sachalin-2).