Żaglowy samochodowiec

Quadriga, tak ma się nazywać największy na świecie żaglowiec przystosowany do żeglugi towarowej. Z inicjatywą jego budowy wystąpiła hamburska firma Sailing Cargo. Projekt zakłada stworzenie żaglowego samochodowca o długości 170 m, który będzie w stanie zabrać na pokład od 1700 do 2000 pojazdów. Statek ma być wyposażony w 4 maszty DynaRig i dodatkowo w silnik hybrydowy wykorzystujący energię z żagli oraz silnik diesel-electric. W przypadku zapotrzebowania na większą moc opcjonalnie można będzie zastosować także system akumulatorów. Żaglowiec ma osiągnąć maksymalna prędkość 10-12 w. Dalsze prace nad usprawnieniem jego działania pozwolą na zwiększenie prędkości do 14-16 w.

Zdaniem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd’s Register, które wsparło projekt, napęd wspomagany wiatrem oferuje jedną z nielicznych realnych możliwości wprowadzania energii odnawialnej do żeglugi. Tym bardziej, że zgodnie z założeniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej, do 2050 r. emisja CO2 pochodzącego ze statków ma zostać zredukowana o 50%. Oznacza to, że w branży niezbędne są znaczne zmiany. Badania Low Carbon Carbons 2050, przeprowadzone przez Lloyd’s Register wykazały, że realizacja tego celu wymaga, aby najpóźniej od 2030 r. do eksploatacji coraz powszechniej zaczęto wprowadzać statki o niskiej emisji CO2. Projekt Quadriga stanowi jedno alternatywnych rozwiązań w tym zakresie.