Żeglugowy fundusz awaryjny

Sojusz żeglugowy THE Alliance ustanowił specjalny fundusz w wysokości 50 mln USD na wypadek niewypłacalności oraz trudności finansowych swoich członków. W skład aliansu wchodzą: Hapag-Lloyd, Kawasaki Kisen Kaisha, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha i Yang Ming Marine Transport Corp. Porozumienie zakłada, że każdy przewoźnik przekazuje 1 mln USD do funduszu powierniczego i kolejnych 9 mln USD do dodatkowych funduszy lub za pośrednictwem akredytywy. W ten sposób armatorzy chcą zabezpieczyć się przed sytuacją, jaka spotkała w ub.r. Hanjin Shipping. Jego bankructwo sprawiło, że na 100 statkach na świecie utknęły towary za 14 mld USD.

Według założeń fundusz awaryjny zostanie wykorzystany m.in. w przypadku, gdy armator nadal obsługuje połączenia zgodnie z usługami świadczonymi przez THE Alliance, a poniesie straty np. w wyniku aresztowania statku; gdy jeden z armatorów będzie ponosił koszty związane z przewozem, przeładunkiem, przechowywaniem lub dostawą kontenerów przewożonych przez armatora mającego kłopoty finansowe; w związku z koniecznością pokrycia roszczeń stron trzecich, które mogłyby prowadzić do aresztowania lub zatrzymania statku czy w przypadku zwrotu kosztów za straty poniesione przez innych członków sojuszu. Zdaniem uczestników aliansu, wszyscy w nim działający są zobowiązani, aby ładunek dotarł tam, gdzie powinien.