Bałtyckie ro-ro

Przewozy ładunków z zastosowaniem technologii ro-ro stanowią jeden z dwóch podstawowych segmentów transportu morskiego bliskiego zasięgu w Europie Północnej. Rynek ten w regionie Morza Bałtyckiego obejmuje żeglugę promową oraz towarową ro-ro i obsługuje w większości przewozy wewnątrzbałtyckie. Ponadto kilka linii towarowych łączy porty bałtyckie, głównie fińskie i szwedzkie, z portami Morza Północnego. W połowie 2017 r. działało na nim łącznie 28 operatorów obsługujących linie międzynarodowe oraz połączenia kabotażowe.

Pod względem oferowanej linii ładunkowej liderem na bałtyckim rynku jest Finnlines, który posiada 20 jednostek o łącznej linii ładunkowej 55,2 tys. m, w tym 12 towarowych statków ro-ro. Przewoźnik utrzymuje trzy towarowo-pasażerskie połączenia promami ro-pax: Helsinki-Travemunde (Hansa Link), Kapellskar-Naantali (Finlink) oraz Malmö-Travemunde (NordoLink). Ponadto Finnlines na Bałtyku obsługuje serwisy towarowe między portami fińskimi (Helsinki, Rauma, Kotka) a niemieckimi (Rostock, Travemunde) oraz portami Aarhus, Gdynia i Paldiski. W ramach serwisu TransRussiaExpress (TRE) utrzymywane jest połączenie St. Petersburg-Lubeka. W segmencie cargo Finnlines eksploatuje linie towarowe z Finlandii (Helsinki, Kotka) do Hiszpanii (Bilbao), Wielkiej Brytanii (Hull, Tilbury) i Belgii (Antwerpia, Zeebrugge).

Drugim pod względem wielkości posiadanej przestrzeni ładunkowej przewoźnikiem jest duński DFDS Seaways. W rejonie Bałtyku firma eksploatuje przede wszystkim promy typu ro-pax i cruise (Kilonia-Kłajpeda, Karlshamn-Kłajpeda, Paldiski-Kapellskar oraz Kopenhaga-Oslo). W zasadzie jedyną jednostką przeznaczoną wyłącznie do przewozów towarowych jest Ark Futura obsługująca połączenie Frederica-Kopenhaga-Kłajpeda. Pozostałych sześć statków towarowych zatrudnionych jest na liniach z Göteborga do portów Morza Północnego (Brevik-Immingham-Gent).

Stena Line jest bałtyckim liderem dostępnej przestrzeni ładunkowej w segmencie promów ro-pax. Obecnie w zakresie przewozów towarowych na akwenie tym eksploatuje dwa „czyste” ro-rowce. Pod koniec sierpnia na linię Gdynia-Karlskrona został wprowadzony czwarty statek, ro-ro Gute (wyczarterowany od Gotlandsbolaget). Ponadto od 16 października br. Stena Line otworzyła linię Gdynia-Nynäshamn, na której eksploatowany jest czarterowany statek ro-ro Elisabeth Russ, oferując po trzy odejścia z każdego portu (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 21/2017).