Gazowe wyzwanie

Rosyjska firma Novatek podpisała umowę z władzami Kamczatki na budowę nowego terminalu LNG. Miałby on służyć do przeładunku skroplonego gazu z tankowców klasy Arktyki do konwencjonalnych gazowców LNG. Terminal będzie w stanie obsłużyć 20 mln t gazu rocznie i zostanie ukończony w 2023 r. Firma twierdzi, że zoptymalizuje logistykę dostaw LNG z regionu arktycznego, m.in. poprzez aktywizację dostaw Północną Drogą Morską.

Ponadto Novatek zamierza rozszerzyć projekt Yamal LNG o kolejną instalację regazyfikacji, która zapewni dodatkowe możliwości przeładunkowe. Pierwsze trzy instalacje wejdą do eksploatacji w I połowie 2018 r., a czwarta będzie gotowa przed 2020 r. Pełna moc regazyfikacyjna wyniesie 18 mln t rocznie. Nieoficjalnie mówi się, że w finansowanie dodatkowego przedsięwzięcia może być zaangażowany m.in. rosyjski rząd, francuski koncern paliwowy Total i japoński Bank Współpracy Międzynarodowej.

Novatek poinformował również, że zamierza zbudować podobną fabrykę na Półwyspie Gydan, po przeciwnej stronie Zatoki Ob, na wprost Yamal LNG. Drugi obiekt, zwany Arctic LNG-2, ma zostać ukończony w 2023 r. Obie fabryki będą w stanie obsłużyć rocznie 70 mln t gazu i dzięki temu Rosja chce konkurować z Katarem na światowym rynku skroplonego gazu.