Żeglugowe zaufanie

– W okresie od września do listopada 2017 r. zaufanie żeglugowe utrzymywało się na najwyższym od 3,5 roku poziomie – wynika z najnowszego raportu agencji Moore Stephens Shipping & Transport.

Średni poziom ufności wyrażony przez respondentów pozostał niezmieniony na poziomie 6,2, odnotowanym w poprzednim badaniu w sierpniu 2017 r. Zaufanie ze strony czarterujących znacznie wzrosło, z 4,7 do 7,7, co jest najwyższą oceną dla tej kategorii respondentów odkąd rozpoczęto badanie w maju 2008 r. W efekcie ogólna ocena wyniosła 6,8.

Prawdopodobieństwo, że respondenci dokonają znacznej inwestycji lub znacznego rozwoju w ciągu najbliższych 12 miesięcy zmniejszyło się z 5,4 do 5,3 na 10. Chociaż ogólne oczekiwania co do znacznych inwestycji w ciągu najbliższych 12 miesięcy nieznacznie spadły w porównaniu do 3-letniego maksimum odnotowanego w poprzednim badaniu, kilku respondentów zauważyło obiecujące oznaki ożywienia i możliwości dalszej poprawy, szczególnie w sektorze ładunków suchych masowych.

W zakresie stawek frachtowych liczba respondentów oczekujących w ciągu najbliższych 12 miesięcy wyższych cen na rynku tankowców spadła o 1%, w porównaniu z poprzednim badaniem, do 44%. Odnotowano też spadek o 6%, do 50%, jeśli chodzi o wzrost stawek w zakresie ładunków suchych masowych. Z kolei w przypadku kontenerowców liczba oczekujących wyższych stawek spadła o 4 %, do 36%.

– Zaufanie jest na najwyższym poziomie od 3,5 roku, co świadczy o niezwykłej wytrzymałości tego przemysłu. Czarterujący są liderem pod względem poprawy zaufania i apetytu na nowe inwestycje. Optymizm pojawia się w transakcjach typu dry bulk i w zwiększaniu zaufania do sektora gazowego. Tymczasem wskaźnik Baltic Dry wzrósł o ponad 50% w ciągu ostatnich 6 miesięcy – stwierdził Richard Greiner, partner Moore Stephens, Shipping & Transport.