Morski transport bliskiego zasięgu

Kontynent europejski ma idealne warunki do rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu. Posiada bardzo długą linią brzegową, ze zlokalizowanymi na niej portami, oraz z przemysłem często ulokowanym w ich sąsiedztwie. Dochodzi do tego efekt skali, którego nie można wykorzystać w transporcie drogowym, a który w transporcie morskim jest jednym z kluczowych elementów. Zwiększając pojemność statków armatorzy są w stanie obniżać cenę jednostkową przewozu ładunków i efekt ten widać już w serwisach działających na Bałtyku czy Morzu Północnym. Cena sprawia, że klienci zaczynają postrzegać żeglugę short sea jako alternatywę dla przewozów drogowych, szczególnie że czas transportu w ramach serwisów nie odbiega znacząco od oferowanego przez przewozy drogowe.

W przypadku Polski kierunkami, które mają duży potencjał rozwojowy, jeśli chodzi o żeglugę bliskiego zasięgu, w tym promową oraz serwisy kontenerowe, są Szwecja, Wielka Brytania, Norwegia, Finlandia oraz Rosja, a w dłuższej perspektywie także Francja, Półwysep Iberyjski i basen Morza Śródziemnego. Trzeba jednak pamiętać, że polski rynek ładunków short sea nie zawsze obsługiwany jest przez polskie porty. Bardzo często trafiają one z Wielkiej Brytanii czy Półwyspu Iberyjskiego do portów Beneluksu, a do naszego kraju docierają już drogą lądową. Przez lata był to naturalny kierunek, teraz jednak operatorzy działający w polskich portach starają się to zmienić.

Żegluga bliskiego zasięgu będzie jednym z tematów przewodnich konferencji „Intermodalne short sea”, która odbędzie się 7 marca 2018 r. w Centrum Kongresowym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Jej współorganizatorem są „Namiary na Morze i Handel”. Wydarzenie znajdzie się w programie ósmej już edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 6-8 marca 2018 r. Partnerami konferencji są: Loconi Intermodal SA, Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, Unifeeder oraz Hotel Bayjonn.

Spotkanie koncentrować się będzie na zagadnieniach związanych m.in. z sytuacją na rynku przewozów short sea shipping w regionie Morza Bałtyckiego i Północnego oraz możliwością ich rozwoju poprzez polskie porty morskie, jak również rzeczywistością polskiego rynku transportu intermodalnego z uwzględnieniem wszelkich aspektów wpływających na jego działanie. A wszystko to w odniesieniu do rynkowych doświadczeń operatorów żeglugowych i intermodalnych. Nie zabraknie również tematyki związanej z gospodarką cyfrową oraz jej wpływem na żeglugę, porty, transport, w tym intermodalny oraz logistykę. Szczególnie że kreowane ostatnio wizje przyszłości w tym zakresie wydają się bardzo odważne. Więcej informacji na temat konferencji znaleźć można na www.namiary.pl.

Tegoroczna edycja Transport Week, którego organizatorem jest Actia Forum, będzie koncentrować się na stanie obecnym i przyszłości rozwoju infrastruktury portowej w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem projektów polskich portów morskich w Gdańsku i Gdyni oraz możliwościach i wyzwaniach związanych z inicjatywą rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Poruszane będą również kwestie rozwoju infrastruktury Pomorza i rozwoju wodnych dróg śródlądowych w Polsce.

Więcej informacji, wraz z formularzem zgłoszeniowym na konferencję „Intermodalne short sea” oraz całość Transport Week znajduje się na www.transportweek.eu.

Czas pozostały do rozpoczęcia konferencji:
Konferencja już się rozpoczeła
DNI
GODZINY
MINUTY
SEKUNDY