Czas gigantów

Od 1 stycznia br. na rynku przewozów kontenerowych działa 451 jednostek typu ULCS (ultra large container ship), a kolejne 129 trafi do eksploatacji do 2020 r. – wynika z informacji zebranych przez holenderski pismo „DynaLiners Weekly”.

Najwięcej tego typu statków ma w swojej flocie MSC, bo aż 90, i jednocześnie ma największy portfel zamówień w tym segmencie – chodzi o 11 statków, o pojemności 23 350 TEU. Maersk Line, wynalazca i inicjator ULCS (początek dała Emma Maersk o pojemności 15 tys. TEU) plasuje się na 2. miejscu z flotą 86 jednostek, z czego 13 operuje w barwach przejętego w ubiegłym roku armatora Hamburg Süd. Duńczycy mają też zamówionych 11 kontenerowców, w tym sześć o pojemności 20 600 TEU.

Z kolei Cosco Shipping Line operuje obecnie 67 statkami ULCS, do których, w ciągu najbliższych 2 lat dołączy kolejnych 29. Już istniejące 22 jednostki oraz zamówione to efekt połączenia w 2016 r. z China Shipping.

Natomiast CMA CGM dysponuje 74 statkami ULCS, w tym 20 pochodzi z przejęcia APL. Jego portfel zamówień obejmuje zaś dziewięć kontenerowców, o pojemności 22 850 TEU, które mają stać się pierwszymi w historii tego typu statkami zasilanymi LNG.

Dzięki połączeniu z UASC i włączeniu do floty 22 statków ULCS, Hapag-Lloyd posiada flotę 45 największych, podobnie jak nowa spółka One, będąca połączeniem kontenerowych części K Line, MOL i NYK.

Listę największych operatorów kontenerowych dysponujących flotą ULCS zamykają: Evergreen z 31 statkami tego typu i 20 w zamówieniu oraz Yang Ming, posiadający 21 największych jednostek.