Promy pełne energii

Prom Stena Jutlandica zostanie wyposażony w system magazynowania energii zdolny m.in. do natychmiastowego zasilania dziobowych sterów strumieniowych. Dzięki temu wzrośnie efektywność wykorzystania silników jednostki, a w efekcie zmniejszy się zużycie paliwa oraz emisja do środowiska. W rozwiązanie to zaopatrzy szwedzkiego armatora Callenberg Technology Group, będący częścią Trident Maritime Systems. Działania na rzecz gromadzenia i przechowywania energii na statkach są ważną częścią strategii zrównoważonego rozwoju Stena Line.

Projekt realizowany będzie w III etapach. W pierwszym system został tak zaprojektowany, aby umożliwić przełączanie mocy akumulatora w przypadku sterów strumieniowych i manewrowania podczas cumowania w porcie. W kroku drugim, moc akumulatora będzie mogła być wykorzystana w głównym układzie napędowym, tak aby prom mógł być zasilany energią elektryczną przez ok. 10 Mm. Krok trzeci ma na celu osiągnięcie odległości operacyjnej, przy użyciu zgromadzonej energii, ok. 50 Mm między Göteborgiem a Frederikshavn, czyli w ramach obsługiwanego serwisu.

System o mocy 1000 kWh zostanie umieszczony na otwartym pokładzie. Daje to elastyczność w jego przenoszeniu na inny statek, jeśli zajdzie taka potrzeba.  Natomiast modułowa konstrukcja umożliwi wymianę komponentów w przypadku pojawienia się nowej technologii.

– Ponieważ zarówno wielkość, jak i koszt akumulatorów spada, to wykorzystanie akumulatorów staje się alternatywą dla tradycyjnych paliw żeglugowych, szczególnie, że w przypadku takiego rozwiązania emisja do środowiska może być całkowicie wyeliminowana – stwierdził Niclas Mårtenson, prezes Stena Line.