Recykling okrętowej sadzy

Zespół naukowców z Korean Maritime and Ocean University w Korei Południowej znalazł sposób na przekształcenie sadzy z okrętowych spalin na grafit, który może być wykorzystywany w akumulatorach litowych. Baterie litowe używane są w szerokiej gamie produktów (w tym w telefonach i pojazdach elektrycznych), a grafit jest jednym z ich kluczowych komponentów.

Naukowcy zgromadzili odpady sadzy generowane przez statki i zamienili w grafit za pomocą procesu obróbki cieplnej. Następnie użyto go jako materiału anodowego. Badanie potwierdziło, że otrzymany w ten sposób grafit wykazywał wysoką zdolność rozładowania i doskonałe właściwości w cyklu życia. W badaniu wykorzystano sadzę odkładająca się w ekonomizerze statku, co stanowi pierwszą próbę recyklingu tego typu odpadów ze statków. Autorzy badań twierdzą, że jest to wyjątkowy pomysł wykorzystania odpadów do produkcji energii odnawialnej.

Ok. 80% sadzy pochodzącej z silników diesla to węgiel, a według międzynarodowych szacunków roczna ilość cząsteczek wydalanych ze statków wynosi od 0,9 do 1,7 mln t. Niektóre cząsteczki przylegają do powierzchni wymiany ciepła ekonomizera, który chłodzi gazy wydechowe przed ich odprowadzeniem do atmosfery. Zmniejsza to jego wydajność i może wywoływać negatywne skutki, w tym zwiększone koszty czyszczenia, korozję i ryzyko pożarów sadzy. Kontenerowiec o pojemności 5300 TEU gromadzi ponad 1000 l rocznie sadzy zebranej podczas czyszczenia ekonomizera i wyrzucanej na brzeg w celu utylizacji.