Morska sztuczna inteligencja

Operator promowy Stena Line i koncern Hitachi zamierzają wspólnie przygotować i zainstalować technologię sztucznej inteligencji na statkach armatora. Rozwiązanie to ma, w opinii Stena Line, wpłynąć na obniżenie kosztów. System bowiem usprawni obsługę floty poprzez kontrolę zużycia paliwa i doradzi w zakresie sposobów obniżenia jego zużycia.

– Chcemy, aby Stena Line stała się liderem w dziedzinie zrównoważonej żeglugi, zapewniając nowe możliwości bezpieczniejszej i bardziej zrównoważonej podróży promem – powiedział Rune Kleiberg, szef strategii cyfrowej Stena Line.

Także inne firmy związane z branżą morską pracują nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w swojej działalności. Działania takie prowadzi CMA CGM wspólnie z amerykańska firmą Shone, a opracowywany system ma czuwać nad bezpieczeństwem floty armatora. Z kolei Rolls-Royce i Google pracują nad opartą na sztucznej inteligencji technologią nawigacji komputerowej dla jednostek autonomicznych. W sektorze offshore Total i Google Cloud wspólnie opracowują technologię sztucznej inteligencji, aby analizować dane związane z badaniem złóż ropy naftowej i gazu ziemnego.