Mega kontenerowce na LNG

W stoczni China State Shipbuilding Corporation (CSSC) ruszyła budowa 2, z serii 9, mega kontenerowców o pojemności 22 tys. TEU. Powstają dla francuskiego armatora CMA CGM. Mają to być pierwsze tej wielkości kontenerowce zasilane LNG. Będą również miały 400 m długości i 61,3 m szerokości. Zdaniem analityków firmy Dynamar będą to pierwsze jednostki, wymagające obsługi suwnicami STS o zasięgu 24 rzędów. Obecnie maksymalna szerokość wynosi 23 kontenery.

Statki będą napędzane przez dwusuwowe silniki duel fuel Winterthur Gas & Diesel. Natomiast zbiorniki LNG, o pojemności 18,6 tys. m³ zajmą pojemność ok. 500 TEU.  Oczekuje się, że nowe statki CMA CMA zostaną dostarczone w 2019 r.
Jak zwraca uwagę Dynamar zamówienie na jednostki o podobnej pojemności złożył także inny lider rynku kontenerowego, MSC, a 8 pierwszych ma być dostarczane od lipca przyszłego roku, wyprzedzając statki CMA CGM. Kontenerowce te będą jednak używać skruberów zamiast LNG, a zatem ich pojemność szacowana jest na 23 350 TEU.

Według danych Dynamar obecnie eksploatowanych jest 501 bardzo dużych kontenerowców (powyżej 10 tys. TEU), a kolejne 127 zostało zamówione. Największy istniejący statek, o pojemności 21 400 TEU, jest obsługiwany przez OOCL.