Autonomiczne badania morskie

Autonomiczne statki stają się coraz bardziej popularne. Na razie jednak głównie w badaniach morskich. Ostatnio brytyjska firma badawcza Bibby HydroMap zakończyła właśnie testowanie autonomicznego, bezzałogowego statku badawczego DriX. Mierząca 8 m długości jednostka jest przeznaczona do badań wód przybrzeżnych, a także do pracy na morzu. Testy przeprowadzono w okolicach morskiej farmy wiatrowej Gwynt Y Môr, u wybrzeża północnej Walii, obsługiwanej przez Innogy Renewables UK.

Inny autonomiczny statek przeprowadził badania u wybrzeży Alaski. Jednostka ASV Global C-Worker 5, zbudowana przez ASV Global i TerraSond, zbierała dane niezbędne do tworzenia map w regionach arktycznych. Statek wyposażony jest w standardowy zestaw hydrograficznych urządzeń pomiarowych i może pracować w odległości ok. 8 km od jednostki macierzystej.

Wody Antarktydy badał zaś bezzałogowy statek powierzchniowy Oceanalpha M80B, o długości 5,65 m i zasięgu ponad 100 Mm. Wyposażony został w echosondy, system dźwiękowy z wieloma falami, sonary i inne urządzenia akustyczne.

Z kolei do wysokiej jakości mapowania dnia morskiego służy autonomiczny statek Sea-Kit, zbudowany przez firmę Hushcraft. Ma on dodatkowo działać jako statek matka dla niezależnego pojazdu podwodnego Hugin firmy Kongsberg Maritime. Jest to pierwsza na świecie jednostka, która może działać jako autonomiczny statek sam w sobie i jednocześnie kontrolować inny bezzałogowy statek.