Arktyczny test

Kontenerowiec Venta Maersk, należący do duńskiego armatora Maersk Line, pokonał najtrudniejszą część arktycznej Północnej Drogi Morskiej. Towarzyszył mu rosyjski lodołamacz 50 Let Pobedy. Jest to próbny rejs statku, mający na celu sprawdzenie możliwości trasy do transportu kontenerów. Venta Maersk został przeprowadzony przez lodołamacz najkrótszą trasą przez Cieśninę Sannikowską, oddzielającą wyspy Anzhu od Lachowskich i łączy Morze Łaptiewów z Morzem Wschodniosyberyjskim. Kontenerowiec duńskiego armatora wypłynął 8 września br. z Busan w Korei Południowej i dotrzeć ma do St. Petersburga 27 września.

Maersk Line oświadczył jednak, że obecnie nie postrzega arktycznej trasy jako komercyjnej alternatywy dla istniejącej sieci, tym bardziej że szlak obecnie dostępny jest tylko przez 3 miesiące w roku. Choć z czasem może się to zmienić. Ponadto rejs wymaga statków o lodowej klasyfikacji, które są droższe niż standardowe kontenerowce. Venta Maersk spełnia ten wymóg, gdyż na co dzień operuje na Morzu Bałtyckim.