Brytyjskie porty po brexicie

Organizacja Portów Brytyjskich (British Ports Association – BPA) z niepokojem śledzi przebieg negocjacji między Wielką Brytania a Unią Europejską mających na celu zapewnienie swobodnego przepływu towarów po brexicie. Brak porozumienia w tej kwestii oznaczałby jego wstrzymanie po 29 marca 2019 r., czyli dniu wyjścia Wielkiej Brytanii ze wspólnoty.

Oznaczałoby to m.in. konieczność wprowadzenia unijnych zasad celnych i akcyzowych dla brytyjskich towarów na zasadach, które obowiązują wobec towarów spoza UE, zgłoszenia celnego towarów, a także deklaracji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony. Wprowadza to również komplikacje w obrocie towarami akcyzowymi, gdyż unijny system EMCS nie byłby już wykorzystywany do ewidencjonowania wymiany w tym zakresie między Wielka Brytanią a UE. Dlatego zaproponowane rozwiązania mają utrzymać uproszczone regulacje celne, aby uniknąć nowych kontroli celnych i granicznych w portach.

BPA już wcześniej wyrażała obawy, że skutki brexitu mogą doprowadzić do zakłóceń w portach, szczególnie obsługujących ładunki ro-ro, które stanowią większość handlu Wielkiej Brytanii z UE. Ponadto 95% brytyjskiej wymiany handlowej przechodzi przez tamtejsze porty morskie, które są, w przeciwieństwie do portów w wielu innych krajach, w dużej mierze prywatne.