Sztuczna inteligencja na promie

Szwedzki armator Stena Line prowadzi pilotażowe badanie zastosowania technologii sztucznej inteligencji (AI) na promie Stena Scandinavica, na trasie Göteborg-Kilonia. Wraz z firmą Hitachi opracowywany jest model, który pomoże przewidzieć najbardziej oszczędny sposób obsługi statku na określonej trasie. Szacuje się, że zastosowanie tego rozwiązania pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa o 2,5% rocznie.

Model symuluje wiele różnych scenariuszy, zanim zaproponuje najbardziej optymalną trasę i konfigurację wydajności. Przy pomocy sztucznej inteligencji uwzględniany jest szereg zmiennych, takich jak prądy morskie, warunki pogodowe, głębokość wody i prędkość w niej, w różnych kombinacjach, których nie można wykonać ręcznie. Celem prac jest stworzenie modelu tak precyzyjnego, że mógłby być ostatecznym systemem wspomagania decyzji dla kapitana podczas planowania każdej podróży.

Pilotaż na promie Stena Scandinavica potrwa do końca br. Wtedy projekt zostanie oceniony i zapadnie decyzja na temat ewentualnego wdrożenia nowego rozwiązania na 38 statkach firmy. Stena Line planuje, aby cała firma była wspomagana przez AI do 2021 r.