Najdłuższa rybacka platforma

Norweska firma Nordlaks zbuduje najdłuższy na świecie statek o długości 430 m (choć bez własnego napędu), który w rzeczywistości będzie olbrzymią platformą hodowli ryb, o nazwie Havfarm1. W lutym br. Nordlaks podpisał kontrakt z chińską stocznią CIMC Raffles na produkcję półkatamaranu w stoczni w prowincji Shandong. Według Nordlaksa Havfarm1 wejdzie do eksploatacji w II kwartale 2020 r. Działalność rozpocznie w południowo-zachodniej części Hadseløya, w Norwegii.

Platforma będzie przystosowana do jednorazowego załadunku 10 tys. t łososia, umieszczonego w sześciu oddzielnych sektorach, o powierzchni 50 m² i 10 m głębokości. Konstrukcja jest w stanie funkcjonować na wodach o wysokości fal do 10 m i może zostać podniesiona o dodatkowe 4 m, jeśli zajdzie taka potrzeba podczas złej pogody. Po zainstalowaniu na swoim kotwicowisku morskim Havfarm będzie dysponować znacznie większą powierzchnią do rozprowadzania produktów odpadowych związanych z hodowlami ryb.