Na bałtyckim rynku ro-ro

Bałtycki rynek przewozów ładunków w systemie ro-ro obejmuje żeglugę promową i towarową żeglugę ro-ro. Działający na nim operatorzy obsługują przewozy dokonywane wewnątrz regionu, w przypadku serwisów wyłącznie towarowych, a kilka linii łączy również porty bałtyckie (głównie szwedzkie i fińskie) z portami Morza Północnego. Na bałtyckim rynku ro-ro, obejmującym linie międzynarodowe oraz podstawowe serwisy kabotażowe, liczba działających przewoźników jest stabilna. Według stanu z 31 października 2018 r. funkcjonowało na nim 28 operatorów, czyli tyle samo co w ubiegłym roku.

Liderem pod względem liczby statków oraz oferowanej pojemności przewozowej wyrażonej długością linii ładunkowej pozostaje Finnlines, dysponujący 21 jednostkami (w tym 8 promów typu ro-pax i 13 statków towarowych ro-ro), o łącznej linii ładunkowej 61 tys. m. Drugim operatorem pod względem liczby jednostek i wielkości przestrzeni ładunkowej jest Stena Line, która jest liderem na Bałtyku w segmencie promów ro-pax, a operuje tylko jednym statkiem towarowym ro-ro.  Podium zamyka duński DFDS Seaways w rejonie Morza Bałtyckiego eksploatujący głównie promy ro-pax oraz dwa towarowe statki ro-ro.

Obok przewoźników, ważnym elementem bałtyckiego rynku ro-ro są przedsiębiorstwa oddające statki w czartery. Armatorami, którzy są dysponentami  tonażu ro-ro na rynku time czarterów, są Bore Ltd., Godby Shipping, Stena RoRo, Macoma Shipping i Visentini. Natomiast SOL Continent Line, Transfennica i Mann Lines są głównymi czarterującymi wśród operatorów „czystych” rorowców. Ponadto czarterującymi tonaż ro-ro są Stena Line i DFDS Seaways, ale „wynajmowane” przez nich statki są eksploatowane przede wszystkim poza Bałtykiem.

Zauważalne jest jednak duże zapotrzebowanie na statki ro-ro o linii ładunkowej powyżej 2500 m, które są najbardziej pożądane. Potwierdzają to również zamówienia stoczniowe. DFDS Seaways  zamówił w stoczni Jinling cztery ro-rowce o linii ładunkowej 6700 m, które maja być ukończone w latach 2019-2020, a CLdN / Cobelfret ma w budowie, również w stoczniach chińskich, 6 statków o linii 5400 m (do eksploatacji wejdą w latach 2018-2019) (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 22/2018).