Autonomiczne testy

Wärtsilä i Rolls-Royce ogłosiły udane testy nawigacyjne wykonywane na pokładzie promów ro-pax, wyposażonych w systemy autonomicznych jednostek pływających. Wärtsilä określiła swoją próbę jako „bezprecedensową” serię testów, a Rolls-Royce stwierdził, że zademonstrował „pierwszy na świecie w pełni autonomiczny prom”.

Testy fińskiego koncernu Wärtsilä odbywały się na promie z napędem hybrydowym Folgefonn, który pływa w Hordaland w Norwegii. Pakiet autonomiczny obsługiwał wszystkie operacje nawigacyjne wzdłuż całej trasy, łącznie z cumowaniem. Jedyną interwencją kapitana było naciśnięcie przycisku do rozpoczęcia przez statek kolejnego etapu rejsu. Wärtsilä uważa, że była to pierwsza w historii próba „w pełni zautomatyzowanej operacji tego typu dla statku tej wielkości”.

Autonomiczny test Rolls-Royce’a odbył się z kolei na pokładzie promu Falco na trasie Parainen-Nauvo w Finlandii. Podczas formalnego testu statek wyposażony w czujnik poruszał się po swojej trasie w całkowicie autonomicznym trybie, także podczas testów unikania kolizji i automatycznego cumowania.