Nowe zadania, nowe inwestycje

– Biorąc pod uwagę jednostkową wartość projektu, pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m jest największym przedsięwzięciem, w którym bierze udział administracja morska. Jego całkowita wartość wynosi ponad 1,4 mld zł, z czego aż 1,22 mld zł pochodzić będzie z funduszy Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – mówi Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Cała inwestycja pogłębienia toru realizowana jest w trzech etapach. Etap I odbywał się w latach 2001-2004. Wówczas dostosowano do głębokości 12,5 m umocnienia brzegowe Kanału Piastowskiego, powstały nowe falochrony przy wyjściu z Kanału na Zalew Szczeciński oraz przebudowano umocnienia brzegowe po zachodniej i wschodniej części kanału. W II etapie, w latach 2009-2015, dostosowano umocnienia brzegowe Kanału Piastowskiego i Mieleńskiego do planowanej zwiększonej głębokości toru. Usunięto także przeszkody nawigacyjne oraz wybudowano nabrzeże techniczne na wyspie Mielin.

Teraz realizowany będzie III, ostatni i najtrudniejszy etap inwestycji. Pod koniec września 2018 r. podpisano umowę z wykonawcami na jego realizację. Podstawowym celem jest pogłębienie toru wodnego na odcinku ok. 62 km, jego poszerzenie do 100 m, a także zwiększenie parametrów obrotnic dla statków. Realizacja projektu umożliwi zawijanie do szczecińskiego portu jednostkom o zanurzeniu 11 m, co znacząco zwiększy konkurencyjność Szczecina wobec innych portów bałtyckich. Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dokumentacja projektowa powinna być gotowa w III kwartale 2019 r., a całość prac zostanie zakończona w 2022 r.

Głównym wykonawcą jest belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International oraz Van Oord Dredging and Marine Contractors. Obie firmy mają międzynarodowe doświadczenie w realizacji dużych inwestycji hydrotechnicznych. Belgowie budowali m.in. terminal kontenerowy w Singapurze, a Holendrzy uczestniczyli w budowie słynnej wyspy palmowej w Dubaju oraz modernizacji Kanału Sueskiego.

– Zmiana parametrów toru podejściowego do portu w Szczecinie to inwestycja istotna dla całej branży morskiej, dotyczy przecież portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki. Pamiętajmy o tym, że tor wodny zostanie nie tylko pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 m, ale będzie także poszerzony do 100 m. Powiększona zostanie także obrotnica dla statków w porcie w Szczecinie, a także pogłębiona i poszerzona będzie obrotnica na wysokości Polic. Na całej długości toru zmodernizowane zostanie oznakowanie nawigacyjne, a elementy kontroli ruchu statków dostosowane będą do nowej geometrii toru wodnego. To wszystko stworzy możliwość obsługi większych statków, a więc znacząco zwiększy konkurencyjność szczecińskiego portu – podkreśla dyrektor Zdanowicz.

Fot. K. Czech / eswinoujscie.pl