Logistyczne i transportowe konsekwencje opuszczenia przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej będą głównym tematem konferencji „Krajobraz z brexitem”, która odbędzie się 6 marca 2019 r. w Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront. Jej współorganizatorem są „Namiary na Morze i Handel”, a partonami są Loconi Intermodal i Unifeeder. Wydarzenie znajdzie się w programie IX już edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 6-7 marca br .

29 marca 2019 r. Wielka Brytania formalnie powinna przestać być członkiem Unii Europejskiej. Jednak ostateczne rozliczenia i relacje biznesowe na dotychczasowych warunkach, w ramach tzw. okresu przejściowego, potrwają de facto do 2021 r. Będzie to czas na wypracowanie nowych relacji handlowych między Wspólnotą, w tym Polską, a Londynem. Na razie jednak partnerom z obu stron pozostaje niepewność co do funkcjonowania wymiany handlowej i łańcuchów dostaw w nowej rzeczywistości.

Branża transportowa i logistyczna oraz służby celne muszą przygotować się na zmiany i utrudnienia wynikające z brexitu, który spowoduje wzajemne zamknięcie rynków dla obcych przewoźników. Na pewno korzystnym rozwiązaniem byłoby porozumienie o wolnym handlu, które pozwoliłoby na maksymalne uproszczenie formalności celnych. Jeśli jednak do tego nie dojdzie, wówczas najprawdopodobniej zostaną przywrócone cła przywozowe na towary przywożone z Wielkiej Brytanii. Będą stosowane stawki ceł takie, jak w handlu z tzw. krajami trzecimi. Powstanie szereg dodatkowych formalności w postaci zgłoszeń celnych, obowiązku złożenia zabezpieczenia oraz kontroli na granicach.
Ponadto nie wiadomo, jak będzie wyglądała sieć połączeń w przemyśle i handlu. Łańcuchy dostaw często przewidują transport różnych komponentów do Wielkiej Brytanii i w drugą stronę do Unii. Wszelkie nowe formalności przywozowe i wywozowe będą zakłócać te procesy produkcyjne. Spowoduje to opóźnienia w dostawach i generować będzie dodatkowe koszty. Warto również zaznaczyć, że 95% handlu w Wielkiej Brytanii przechodzi przez porty, a kraje członkowskie UE odpowiadają za 44% eksportu i 53% importu.

Brexit jest również niezwykle istotny z polskiego punktu widzenia. Otóż obroty handlowe między Polską i Wielką Brytanią wyniosły w 2017 r. 13 mld euro w eksporcie oraz 4 mld euro w imporcie. Wielka Brytania od wielu lat należy do 10 najważniejszych partnerów handlowych Polski, a nasze firmy transportu drogowego mają istotny udział w realizacji tej wymiany. Wykonują bowiem na wyspach najwięcej operacji kabotażowych ze wszystkich państw członkowskich UE. Polscy przewoźnicy realizują 23% międzynarodowych przewozów drogowych do Zjednoczonego Królestwa, a według danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych polskie ciężarówki odbywają rocznie ok. 1 mln przejazdów na Wyspy.

Dlatego też w trakcie konferencji zaproszeni goście postarają się naświetlić konsekwencje brexitu dla przewoźników drogowych, firm logistycznych, armatorów czy portów, przedstawić zagrożenia i szanse związane z pojawieniem się nowej sytuacji na europejskiej mapie łańcuchów dostaw oraz zastanowić się nad alternatywnymi rozwiązaniami. Więcej informacji na temat konferencji „Krajobraz z brexitem” znaleźć można na stronie www.namiary.pl.

Z kolei tegoroczna edycja Transport Week, którego organizatorem jest Actia Forum, będzie koncentrować się na rozwoju infrastruktury portowej w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem projektów polskich portów morskich oraz cyfryzacji w portach i szeroko rozumianej gospodarce morskiej. Więcej informacji wraz z formularzem zgłoszeniowym na konferencję „Krajobraz z brexitem” oraz całość Transport Week znaleźć można na www.transportweek.eu.

Czas pozostały do rozpoczęcia konferencji:
Konferencja już się rozpoczęła
DNI
GODZINY
MINUTY
SEKUNDY