– Przewoźnicy drogowi obsługujący handel towarami z Wielką Brytanią powinni przygotować się na czarny scenariusz po brexicie – twierdzi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).

Dlatego też logistyczne i transportowe konsekwencje opuszczenia przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej będą jednym z głównych tematów konferencji „Krajobraz z brexitem”, która odbędzie się 6 marca 2019 r. w Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront w Gdyni. Jej współorganizatorem są „Namiary na Morze i Handel”, a partnerami Loconi Intermodal, Unifeeder i Terramar. Wydarzenie znajdzie się w programie IX już edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 6-7 marca br.

Obroty handlowe między Polską i Wielką Brytanią wyniosły w 2017 r. 13 mld euro w eksporcie oraz 4 mld euro w imporcie, a Londyn od wielu lat należy do 10 najważniejszych partnerów handlowych Polski. Nasze firmy transportu drogowego mają istotny udział w realizacji tej wymiany. Wykonują bowiem na wyspach najwięcej operacji kabotażowych ze wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Ponadto polscy przewoźnicy realizują 23% międzynarodowych przewozów drogowych do Zjednoczonego Królestwa, a według danych ZMPD polskie ciężarówki odbywają rocznie ok. 1 mln przejazdów. Polskie firmy transportowe obsługują na wyspach 9 mln t ładunków rocznie.

Generalnie do Wielkiej Brytanii każdego dnia wjeżdża ok. 8000 ciężarówek, a odprawa trwająca tylko 1 min. kosztuje przewoźnika ok. 1 GBP. Wobec widma wprowadzenia wydłużonych procedur (odpraw celnych czy fitosanitarnych) należy się liczyć z przedłużeniem odpraw oraz wzrostem kolejek. Nieznana jest bowiem ostateczna strategia Londynu w sprawach polityki transportowej, a brexit może stać się okazją do zmiany jej roli w globalnych łańcuchach logistycznych. Niebezpieczeństwem może być też niewydolność służb celnych, szczególnie brytyjskich. Mają one mało czasu na przygotowanie się do rosnących nagle obowiązków, a w dodatku reorganizują własne systemy cyfrowe (w Holandii ich wdrożenie zajęło 7 lat).

Dlatego też, pod koniec grudnia ub.r., Komisja Europejska przedstawiła plan awaryjny na wypadek braku porozumienia z Wielką Brytanią. Bruksela uważa za niezbędne przyjęcie odpowiednich środków, tak aby zapewnić, że będą mogły one wejść w życie 30 marca 2019 r., czyli nazajutrz po brexicie. Co do zasady będą one miały charakter tymczasowy i ograniczony zakres oraz będą przyjmowane jednostronnie przez UE. W zakresie transportu KE przyjęła wniosek dotyczący udzielenia zezwoleń firmom ze Zjednoczonego Królestwa (na 9 miesięcy) na przewóz towarów do UE, pod warunkiem że Londyn przyzna unijnym przewoźnikom drogowym równoważne prawa wraz z zapewnieniem warunków uczciwej konkurencji.

Z kolei w zakresie ceł podkreślono, że istotne jest aby państwa członkowskie podjęły wszelkie niezbędne kroki, aby móc stosować unijny kodeks celny i odpowiednie przepisy dotyczące podatków pośrednich w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa. Więcej informacji na temat konferencji „Krajobraz z brexitem” na stronie www.namiary.pl. Formularz zgłoszeniowy na konferencję znaleźć można na www.transportweek.eu.

Czas pozostały do rozpoczęcia konferencji:
Konferencja już się rozpoczęła
DNI
GODZINY
MINUTY
SEKUNDY