Stoczniowa konsolidacja

Południowokoreańskie stocznie z tzw. wielkiej trójki mogą wkrótce stać się wielką dwójką. Hyundai Heavy Industries (HHI) wyraził podobno zainteresowanie przejęciem państwowego Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME). Ma to umocnić pozycję HHI jako potentata stoczniowego w Korei Południowej i stworzyć nowego giganta w branży.
DSME stało się ofiarą dekoniunktury w przemyśle stoczniowym w latach 2015-2017, która spowodowała poważne trudności finansowe firmy. Rządowe wsparcie oraz konwersja zadłużenia na kapitał własny sprawiły, że największym pożyczkodawcą stał się jego największy udziałowiec. Państwowy bank strategiczny KDB posiada obecnie 55% udziału DSME i podobno prowadzi rozmowy z HHI o sprzedaży koncernu. Decyzje o ewentualnej transakcji mają zapaść pod koniec marca br. Wiadomo jednak, że rząd Seulu szuka nabywcy na DSME od 2017 r.

Zdaniem analityków połączone koncerny DSME i HHI byłoby lepiej przygotowane do konkurowania z chińskimi stoczniami, w szczególności z państwowymi konglomeratami CSSC i CSIC. Łącznie te dwie firmy osiągają roczne przychody przekraczające 75 mld USD, czyli więcej niż łączne przychody koreańskiej wielkiej trójki.