– Nie wiemy jeszcze, jak zakończy się brexit, ale sam fakt, że do niego może dojść, jest okazją dla Polski, aby przyciągnąć do kraju firmy obecnie mające siedzibę w Wielkiej Brytanii, które potrzebują lokalizacji w krajach Unii Europejskiej celem kontynuowania działalności w oparciu o przewidywalne otoczenie prawne i biznesowe – uważa Ireneusz Kuligowski, prezes Polskiego Związku Zarządców Statków.

Jego zdaniem można mówić nie tylko o firmach żeglugowych chcących korzystać z flagi unijnej, ale również o firmach wokół żeglugi, takich jak towarzystwa ubezpieczeniowe czy spółki usługowe (np. prawne). Ogromna liczba dobrze płatnych miejsc pracy i spore wpływy do Skarbu Państwa powinny być wystarczającym argumentem, aby nasz rząd zajął się tą sprawą. Jako przykład prezes Kuligowski podaje ostatnie działania brytyjskiego armatora P&O Ferries, którego promy obsługujące połączenia przez kanał La Manche zostaną przeflagowane. Do cypryjskiego rejestru trafi cała flota armatora pływająca na trasie Dover-Calais, a więc sześć promów. Decyzja ma bezpośredni związek z nadchodzącym brexitem.

Konsekwencje wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej dla szeroko rozumianej branży morskiej i transportowej będą jednym z głównych tematów konferencji „Krajobraz z brexitem”, która odbędzie się 6 marca 2019 r. w Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront w Gdyni. Jej współorganizatorem są „Namiary na Morze i Handel”, a partnerami Loconi Intermodal, STBU, Unifeeder i Terramar. Wydarzenie znajdzie się w programie IX edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 6-7 marca br.

Warto też zwrócić uwagę, że brytyjskie porty nie są zbytnio przygotowane do brexitu. Według ankiety przeprowadzonej przez firmę analityczną Odgers Berndtson wśród kadry zarządzającej w prawie wszystkich portach w Wielkiej Brytanii, tylko 16% respondentów odpowiedziało, że poczyniono znaczące lub praktyczne przygotowania do brexitu. Zaś aż 80% stwierdziło, że ich porty zaplanowały jakieś niewielkie przygotowania lub nie zrobiły ich wcale. Tylko 25% uważa, że są dobrze do brexitu przygotowani. Mimo to 30% wierzy, że poradzi sobie ze skutkami wyjścia z UE, a 40% nie ma co do tego wątpliwości.

Brytyjskie Stowarzyszenie Portów (The British Ports Association) w odpowiedzi na wyniki ankiety, zwróciło uwagę na wciąż trwające zamieszanie dotyczące zasad wyjścia z Unii Europejskiej. Przez lata stowarzyszenie ostrzegało przed niebezpieczeństwem brexitu „bez umowy”, a co za tym idzie, bez okresu przejściowego i umowy o wolnym handlu. Konsekwencje takiego kroku mogłaby odczuć również Polska. Firma analityczna Oxford Economics oszacowała niedawno, że nasz kraj jest jednym z państw, które w największym stopniu są narażone na konsekwencje braku umowy w sprawie brexitu i mógłby stracić do końca 2020 r., nawet 18 mld zł. (0,8%. PKB). Więcej straciłaby tylko sama Wielka Brytania (2,1% PKB) i Irlandia (1,4%. PKB). Szczegółowe informacje na temat konferencji „Krajobraz z brexitem” znaleźć można na stronie www.namiary.pl.

Z kolei tegoroczna edycja Transport Week, którego organizatorem jest Actia Forum, będzie koncentrować się na rozwoju infrastruktury portowej w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem projektów polskich portów morskich oraz cyfryzacji w portach i szeroko rozumianej gospodarce morskiej. Więcej informacji wraz z formularzem zgłoszeniowym na konferencję „Krajobraz z brexitem” oraz całość Transport Week znaleźć można na www.transportweek.eu.

Czas pozostały do rozpoczęcia konferencji:
Konferencja już się rozpoczęła
DNI
GODZINY
MINUTY
SEKUNDY