Elektryczne zbiornikowce bunkrowe

Japońskie firmy Asahi Tanker Co. i Exeno-Yamamizu Corporation Tokyo opracowały nowy projekt budowy zbiornikowca bunkrowego, który wykorzystuje napęd elektryczny o zerowej emisji z wykorzystaniem akumulatorów litowo-jonowych. Statki o roboczej nazwie e5 miałyby zaopatrywać w paliwo jednostki pływające w Zatoce Tokijskiej. Pierwszy z nich miałby wejść do eksploatacji w IV kwartale 2020 r. Statki mają mieć 60 m długości, 10,3 m szerokości oraz 1300 m³ pojemności zbiorników. Partnerzy projektu pracują również nad rozwojem przybrzeżnych statków e5 o dłuższym zasięgu.

Jak podkreślają twórcy tego pomysłu, zastosowanie napędu elektrycznego kontroluje emisję CO2, NOx i SOx, a także minimalizuje hałas i wibracje na statku. Konstrukcja zapewnia efektywność ekonomiczną dzięki wykorzystaniu internetu rzeczy i narzędzi cyfrowych w połączeniu z poprawioną wydajnością napędu dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej. Prosta konstrukcja kadłuba i wykorzystanie zautomatyzowanego wyposażenia na pokładzie zmniejszy obciążenie załogi pracą.