Sektor kontenerowy uniewinniony

Najwięksi armatorzy kontenerowi na świecie, Maersk Line, MSC i Hapag Lloyd, pod koniec lutego br. zostali oczyszczeni przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych z zarzutów o działalność monopolistyczną. Dochodzenie w ich sprawie zostało zamknięte bez wnoszenia opłat i nakładania kar. Tym samym amerykańskie instytucje antymonopolowe wykreśliły je ze śledztwa, które prowadzone jest od marca 2017 r. Wtedy to armatorzy znaleźli się wśród kilku firm (w tym m.in. Evergreen i OOCL), które otrzymały wezwania od FBI do złożenia zeznań w dochodzeniu dotyczącym przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym.

– To ważna decyzja, w której światowy sektor żeglugi kontenerowej ponownie został w pełni zbadany i uniewinniony – stwierdzili przedstawiciele armatorów. Amerykańska Federalna Komisja Morska zatwierdziła co prawda utworzenie i działanie sojuszy kontenerowych THE Alliance i Ocean Alliance, ale pojawiły się obawy o zachowania antykonkurencyjne. W skład sojuszy wchodziło bowiem 11 największych na świecie kontenerowych linii żeglugowych, kontrolujących ok. 45% światowego biznesu w tym segmencie rynku. Wydział Antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości stwierdził wówczas, że „proponowana konsolidacja budzi poważne obawy o konkurencję”, ponieważ „przewiduje tak ścisłą współpracę między jej członkami, że konkurencja między nimi zostanie w dużej mierze wyeliminowana”.