Największy kontenerowiec zasilany LNG

Kontenerowiec Sajir, pływający w barwach Hapag-Lloyd, będzie pierwszym megakontenerowcem, który zostanie wyposażony w system dual-fuel. Jednostka o pojemności 15 tys. TEU będzie przystosowana do użytkowania LNG jako paliwa żeglugowego. Modernizacja zostanie wykonana w chińskiej stoczni Hudong.

Prace mają zostać wykonane w 2020 r. Zgodnie z projektem zatwierdzonym przez DNV GL statek zostanie wyposażony w system magazynowania gazu o pojemności 6700 m³, który zajmie powierzchnię 350 kontenerów. Oznacza to, że w trakcie podróży między Azją a północną Europą konieczne będzie bunkrowanie 2 razy w obie strony.

Sajir jest jednym z 17 statków gotowych do konwersji na LNG, zbudowanych dla United Arab Shipping Co., zanim armator został przejęty przez Hapag-Lloyd. W założeniu władz armatora ma to być pierwszy krok ku przebudowie i przystosowaniu dużych jednostek do wykorzystywania gazu jako alternatywnego paliwa.

Obecnie flota statków zasilana LNG wynosi 143 jednostki, wobec 118 w 2017 r. Ponadto portfel zamówień obejmuje 135 kolejnych, a 135 innych jest statkami tzw. LNG ready, przygotowanymi do użytkowania paliwa gazowego w razie potrzeby. Oczekuje się, że zapotrzebowanie na LNG w sektorze żeglugowym do 2030 r. wzrośnie z 1 mln t obecnie do nawet 30 mln t.