Cyfrowa platforma celna

Cyfrowa platforma celna

Na początku czerwca br. Belgia uruchomiła cyfrową platformę celną BE-GATE, aby uprościć import i eksport towarów. Portal, który został specjalnie zaprojektowany dla rozwijającego się rynku handlu elektronicznego, służy przyspieszeniu i zwiększeniu skuteczności odprawy celnej. System został opracowany z inicjatywy belgijskiego Departamentu Celnego i Akcyzowego i obsługiwany jest w czterech ważnych centrach obsługi ładunków, m.in. e-commerce, w portach morskich w Antwerpii i Zeebrugge oraz lotniczych w Brukseli i Liege.

Platforma jest bezpłatna, przeznaczona do przetwarzania dużych ilości danych, a przy tym gwarantuje szybką odprawę celną. Duża liczba powiadomień o przybyciu może być przesłana jednocześnie za pośrednictwem oficjalnie zatwierdzonego formularza celnego. W przypadku przesyłek o wartości mniejszej lub równej 22 euro formularz ten służy też jako deklaracja dopuszczenia do sprzedaży. Sprzedawcy detaliczni również automatycznie otrzymują informacje o tych przesyłkach, które zostały wybrane do kontroli celnej. Wszystkie inne są natychmiast zwalniane.

Ponadto rozwiązanie zawiera zalecenie dotyczące konkretnego określenia wartości celnej na podstawie zdefiniowanych kryteriów, jeśli wartości celnej nie można określić alternatywną metodą. Wyroby akcyzowe, towary podlegające licencjom oraz towary podlegające specjalnym ograniczeniom i środkom kontroli są wyłączone z użycia BE-GATE. W eksporcie zaś BE-GATE można używać do obsługi przesyłek o wartości do 1000 euro i masie poniżej 1000 kg. W przeciwnym razie wymagana jest dodatkowa deklaracja.

Wielcy gracze e-commerce, tacy jak chińska firma logistyczna Cainiao Smart Logistics Network Limited lub 4PX, należąca do Alibaba Group, wykorzystują Belgię jako ważny punkt na handlowej mapie Europy. Ponadto na terenie kraju swoje centra dystrybucyjne mają Decathlon, LEGO i Nespresso.