Cruisery pełne emisji

Cruisery pełne emisji

Wycieczkowce Carnival Corporation zawijające do europejskich portów emitują prawie 10 razy więcej SOX niż wszystkie 260 mln europejskich samochodów – wynika z raportu przygotowanego przez grupę ds. zrównoważonego transportu organizacji Transport & Environment.

W wartościach bezwzględnych Hiszpania, Włochy i Grecja, tuż za Francją i Norwegią, to kraje europejskie najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza SOX ze statków wycieczkowych. Natomiast najbardziej dotknięte tym problemem są Barcelona, ​​Palma de Mallorca i Wenecja, a następnie Civitavecchia (Rzym) i Southampton.

Natomiast emisja NOX ze statków wycieczkowych w Europie była porównywalna z 15% NOX emitowanego przez europejską flotę samochodów osobowych w ciągu roku. Np. w Marsylii w 2017 r. 57 statków wycieczkowych, które zawinęły do francuskiego portu, emitowało prawie tyle samo NOX, co 1/4 z 340 tys. samochodów osobowych w mieście. Wzdłuż wybrzeży takich krajów jak Norwegia, Dania, Grecja, Chorwacja i Malta garstka statków wycieczkowych odpowiada za więcej NOX niż większość krajowej floty samochodowej. W badaniu przeanalizowano 203 statki wycieczkowe, które pływały zgodnie z automatycznym systemem identyfikacji statków (AIS), zawijając do europejskich portów. Przy ocenie emisji autorzy raportu przyjęli, że wszystkie analizowane statki spełniały odpowiednie normy paliwowe związane z zawartością siarki, obowiązujące w danym obszarze geograficznym.

Według autorów Europa powinna wdrożyć standard portów o zerowej emisji oraz rozszerzyć na pozostałe morza europejskie obszar kontroli emisji, obecnie działającej tylko na Morzu Północnym i Bałtyckim oraz kanale La Manche.