Nowe opłaty w Kanale Panamskim

Władze Kanału Panamskiego zamierzają wprowadzić zmiany w strukturze opłat. Do 15 lipca br. potrwają konsultacje branżowe w tej sprawie, a nowe opłaty miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. W przypadku segmentu ładunków suchych masowych zaproponowano dopasowanie opłat pobieranych od statków neopanamax przewożących rudę żelaza do stawek za transport zboża oraz „innych suchych ładunków masowych”, a także podwyżkę taryf dla pustych masowców neopanamax.

Jeżeli chodzi o kontenerowce, głównego użytkownika śluz neopanamax, proponowane modyfikacje opłat mają zachęcić do zwiększenia ilości ładunków przewożonych przez Kanał Panamski. Oznacza to wprowadzenie nowego poziomu obniżonych stawek dla jednostek o pojemności 2000-3000 TEU i dodatkowej redukcji dla armatorów korzystających ze statków o pojemności powyżej 3000 TEU.

W przypadku operatorów samochodowców i jednostek ro-ro, proponowane zmiany obejmują po raz pierwszy nową kategorię taryfową przeznaczoną dla statków neopanamax. Dodatkowe modyfikacje w tym segmencie to zwiększenie taryf dla statków wielkości panamax, a także drobne korekty w oparciu o zakresy wielkości innych statków.

Struktury opłat za tankowce, chemikaliowce, statki LPG i LNG pozostają niezmienione, ale proponuje się stosowanie elastycznych opłat, aby lepiej dostosować je do wartości trasy. Przejrzystości opłat służyć ma również zmiana stawek w segmencie statków pasażerskich, tak aby pobierane były w oparciu o maksymalną pojemność pasażerską, jaką może przewieźć każdy statek.

Władze kanału proponują również przegląd wysokości stawek pobieranych od statków przewożących kontenery na pokładzie, które nie należą do segmentu kontenerowców, aby wprowadzić zróżnicowane opłaty za puste, standardowe i chłodzone. Więcej zapłacą za to armatorzy małych statków oraz jednostek obsługujących lokalny rynek turystyczny.