Do eksploatacji wszedł właśnie statek wycieczkowy Roald Amundsen, pierwsza na świecie tego typu jednostka napędzana hybrydowym silnikiem wysokoprężnym. Umożliwia mu to również pływanie wyłącznie na zasilaniu bateryjnym, co zmniejszy emisję CO2 o 20%. Statek będzie operował w barwach norweskiego armatora Hurtigruten.
Stocznia Kleven zbuduje trzy tego typu jednostki. Poza statkiem Roald Amundsen w przyszłym roku do eksploatacji wejdzie Fridtjof Nansen, a ponadto Hurtigruten skorzysta z opcji na kolejną jednostkę, której nazwa nie jest jeszcze znana. Armator ma także możliwość budowy czwartego statku.
Dziewiczy sezon Roalda Amundsena obejmie rejsy statku po wodach Archipelagu Arktycznego, m.in. w obrębie tzw. Przejścia Północno-Zachodniego, dzięki czemu stanie się pierwszym statkiem z napędem hybrydowym, który odbędzie taką podróż. Będzie obsługiwał także rejsy ekspedycyjne wzdłuż zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej i Południowej oraz na Antarktydę.