Ze wsparciem wiatru

Duński operator promowy Scandlines zainstaluje na swoim promie Copenhagen tzw. rotor Flettnera, będący alternatywnym napędem aerodynamicznym. Nowa instalacja ma uzupełnić hybrydowy układ napędowy jednostki. Zmodernizowana wersje rotora dostarczy armatorowi Norsepower Oy.

Rotor Flettnera to wirujący cylinder ustawiony pionowo na statku, który wykorzystuje efekt Magnus, dzięki któremu siła wiatru przyczynia się do wytworzenia siły nośnej umożliwiającej poruszanie się statku. Wirnik nie wytwarza jednak wystarczającego ciągu, aby być jedynym napędem, zapewnia jedynie wzmocnienie istniejących silników. Gdy wiatr jest sprzyjający rotor uzupełnia moc silników, przyczyniając się do mniejszego zużycia paliwa. Jego przydatność różni się w zależności od rodzaju statku i dominujących wiatrów na trasie jednostki. W przypadku niektórych instalacji należy również wziąć pod uwagę ciąg powietrza i układ pokładu. Norsepower twierdzi, że jego konstrukcja jest pierwszą sprawdzoną i komercyjnie działającą pomocniczą technologią napędu wiatrowego dla przemysłu morskiego.

Prom Copenhagen obsługuje linię między Gedser w Danii a Rostockiem w Niemczech. Trasa ta jest prawie prostopadła do wiejącego na niej wiatru z zachodu, co zapewnia Scandlines dogodne warunki do używania żagli wirnikowych. Instalacja ma zmniejszyć emisję CO2 tego połączenia o 4-5%.