Inteligentne promy

Stena Line rozszerza zastosowanie technologii sztucznej inteligencji (AI), aby przewidzieć najbardziej ekonomiczny sposób eksploatacji statku. Badania pilotażowe tego rozwiązania wykazały możliwość zmniejszenia zużycia paliwa o 2%-3%, a jednocześnie ograniczenie emisji CO2. Oznacza to, że cel, jaki sobie postawiono, czyli ograniczenie zużycia o 2,5%, został osiągnięty. Paliwo jest jednym z największych kosztów firmy i stanowi ok. 20% budżetu.

W 2018 r. Stena Line rozpoczęła projekt pilotażowy na pokładzie promu Stena Scandinavica na trasie Göteborg-Kilonia, wykorzystując technologię AI do przewidywania najbardziej efektywnego pod względem zużycia paliwa sposobu prowadzenia statku. Po udanych testach oprogramowanie o nazwie Stena Fuel Pilot zostanie zainstalowane na 5 kolejnych jednostkach armatora. Firma dąży do wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich 37 statkach w Europie, w 2020 r.

Jak podkreślają szefowie szwedzkiego armatora, Stena Line chce stać się pierwszym na świecie operatorem intelipromów kognitywnych, wspomaganych przez AI we wszystkich obszarach do 2021 r.