Gospodarka morska według ONZ

Przewozy ładunków drogą morską wyniosły w 2018 r. 11 mld t i były o 2,7% wyższe niż rok wcześniej. Jednak ich dynamika spada. Rok wcześniej wzrost obrotów wyniósł 4,1% – wynika z raportu „Review of Maritime Transport 2019”, przygotowanego przez UNCTAD czyli Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju. Według prognoz w latach 2019-2024 transport drogą morską będzie rósł w średnim rocznym tempie 3,5%. Przyczyni się do tego wzrost obrotów kontenerowych, ładunków masowych suchych oraz gazu.

Spadek dynamiki obrotów odbił się przede wszystkim na działalności portów morskich, a przede wszystkim na terminalach kontenerowych. W 2018 r. przeładunki wzrosły tam o 4,7%, w porównaniu z 6,7% w 2017 r. Łącznie terminale obsłużyły ok. 793,26 mln TEU, czyli 35,3 mln TEU więcej niż rok wcześniej. Ok. 64% wolumenu, czyli ok. 510 mln TEU, przypadło na porty azjatyckie, 16% – ok. 126 mln TEU – na europejskie, porty Ameryki Północnej obsłużyły 8%, a Ameryki Południowej i Środkowej 7%.

Największych terminalem kontenerowym na świecie pozostaje Szanghaj (42 mln TEU), przed Singapurem (36,6 mln TEU) i Ningbo-Zhoushan (26,5 mln TEU). W pierwszej dziesiątce zdecydowanie dominują porty azjatyckie. Z kolei największymi portami Europy w tym zakresie są: Rotterdam (14,5 mln TEU), który znalazł się przy okazji na 11. miejscu na świecie, oraz Antwerpia (11,1 mln, 13. miejsce na świecie) i Hamburg (8,8 mln TEU, 19. miejsce na świecie).

Jeśli zaś chodzi o operatorów terminali, to liderem pozostaje COSCO z obrotami na poziomie 105 mln TEU (13,5% udziału w rynku), przed Hutchison Ports z 82,6 mln TEU (10,5% udziału), właścicielem Gdynia Container Terminal, i PSA International, głównym udziałowcem DCT Gdańsk, 80,1 mln TEU (10,2% udziału). Największy europejski operator to APM Terminal, plasujący się na 4. pozycji, z obrotami 78,6 mln TEU i 10-procentowym udziałem w rynku.

Natomiast światowa żegluga kontenerowa przewiozła 152 mln TEU, czyli o 2,6% więcej niż w 2017 r. Jednak podobnie jak w przypadku terminali tempo wzrostu było wolniejsze niż rok wcześniej, kiedy wyniosło 6%, i mniejsze niż średnioroczne tempo w ciągu ostatnich 20 lat (5,8%). Najwięcej kontenerów przewieziono w serwisach transpacyficznych, 28,2 mln TEU, zaś na trasie Azja-Europa obsłużono 24,4 mln TEU, o 3,9% więcej niż w 2017 r., w tym na połączeniach Daleki Wschód-Europa 17,4 mln TEU, wzrost o 5,5% (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 23/2019).