Rosyjskie plany dla Szlaku Północnego

W ciągu 10 miesięcy br. arktycznym Szlakiem Północnym przewieziono ponad 26 mln t ładunku, w porównaniu do 15,9 mln t w tym samym okresie ub.r. Główny wzrost obrotów na tej trasie wynika z eksploatacji projektu Jamał LNG. Wzrosła również ilość ropy naftowej wysyłanej z terminalu w Novoportovskoye na Półwyspie Jamalskim. Dla porównania, w 2016 r. wielkość transportu ładunków szlakiem arktycznym wynosiła tylko 7,5 mln t. Firma Rosatom odpowiedzialna za realizację rosyjskiej strategii zwiększenia przepływu ładunków Szlakiem Północnym do 80 mln t w 2024 r. uważa, że cel ten może zostać nawet przekroczony. Szacuje, że za 5 lat przewozy wzrosną do 92,6 mln t, z czego 41 mln t stanowić będą ładunki z Jamał LNG i Artic LNG2. Przygotowywany jest także projekt wysyłki tą drogą rosyjskiego węgla koksującego do Indii.

Z kolei nierosyjskie przesyłki tranzytowe Szlakiem Północnym pozostają na niskim poziomie. Według Independent Barents Observer wysłano ta trasą 205 tys. t, z czego znaczna część obsługiwało COSCO. Natomiast MSC, Hapag-Lloyd i CMA CGM oświadczyły, że nie będą korzystać z arktycznego szlaku ze względów środowiskowych.