Z myślą o elektrowniach wiatrowych

Firma Jan De Nul Group zamówiła nowy pływający dźwig Les Alizés, który znaleźć ma zatrudnienie przy budowie morskich elektrowni wiatrowych. Powstanie on w stoczni CMHI Haimen w Chinach i do użytku wejdzie w 2022 r. To kolejna, po statku Voltaire, jednostka offshore zamówiona przez tego armatora.

Les Alizés ma być tzw. statkiem dźwigowym, o nośności żurawi do 5 tys. t, ładowności 61 tys. i powierzchni roboczej pokładu 9,3 tys.m2. Zostanie także wyposażony w system DP2. Statek będzie mógł załadować, przetransportować i zainstalować elementy największych i najcięższych fundamentów turbin wiatrowych. Ponadto, jako pływająca jednostka dźwigowa, będzie mógł instalować cięższe i większe fundamenty na głębszych wodach i w trudniejszych warunkach na dnie morskim. Szczególnie że turbiny nowej generacji mogą mieć ponad 270 m wysokości, z łopatami o długości do 120 m, osadzonymi na fundamentach do 2500 t. Jak twierdzą przedstawiciele Jan De Nul, na obecnie eksploatowanych statkach pojawiają się duże trudności z instalacją nowych turbin i ich cięższych fundamentów, ze względu na duże wymiary i ciężar.

Les Alizés ma być wykorzystywany także do likwidacji morskich platform wydobywczych. Zostanie wyposażona w technologię filtrowania spalin, która odpowiada rygorystycznym europejskim wytycznym w tym zakresie. Z kolei Voltaire, o udźwigu 3 tys. t, został zamówiony na początku kwietnia 2019 r., a dostarczony zostanie w kwietniu 2022 r.