Dopłaty do negocjacji

Global Shippers Forum (GSF) wydało porady dla importerów, eksporterów oraz spedytorów, którzy spotkali się z żądaniem nowych dopłat paliwowych ze strony armatorów oceanicznych. Jest to związane z wejściem w życie regulacji IMO 2020 obniżającej, od 1 stycznia br., zawartość siarki w paliwie okrętowym z 3,5% do 0,5%. Zdaniem GSF przewoźnicy próbują przerzucić część, a w niektórych przypadkach nawet całość kosztów paliwa o niskiej zawartości siarki (LSFO) na swoich klientów. Jest ono bowiem niemal 2 razy droższe niż paliwo ciężkie, które było użytkowane do tej pory.

Wytyczne GSF dla spedytorów nie kwestionują zasadności regulacji IMO 2020, ale zachęcają ich również do kwestionowania podstawy wszelkich dopłat i domagania się jednocześnie jasnego i spójnego uzasadnienia wszelkich dodatkowych kosztów.

– Armatorzy kontenerowi powszechnie zakładali, że koszty działań środowiskowych zostaną wprost przerzucone na klientów, w tym spedytorów. Branża musi przejść na bardziej dojrzały system ustalania cen, a poufne umowy i opłaty all-inclusive stają się „nową normą”. Przemysł żeglugowy musi zrezygnować z dopłat, tak samo jak z paliw wysokosiarkowych – stwierdził James Hookam, sekretarz GSF.