Rekord przy mniejszej dynamice

W 2019 r. polskie terminale kontenerowe odnotowały kolejny wzrost przeładunków. Tym razem wynik został poprawiony o 8% i osiągnął rekordową liczbę ponad 3,044 mln TEU. Z jednej strony można się cieszyć, że przekroczona została wartość 3 mln TEU rocznie, z drugiej strony jest to najniższy wzrost w minionym 10-leciu. Gorszy wynik odnotowano tylko w latach 2009 i 2015, gdy wartość przeładunków spadła. Trzeba jednak uwzględnić, że było to 10-lecie bardzo dynamicznych wzrostów. Średni wzrost w tym okresie wyniósł 17,6% i to nawet mimo 13% spadku w 2015 r. Łączny wzrost przeładunków w terminalach kontenerowych od 2009 r. do 2019 r. osiągnął wartość 357%.

Nie wszystkie terminale partycypowały jednak we wzroście przeładunków r/r. Gdynia Container Terminal (GCT) odnotował 2-procentowy spadek, a DB Port Szczecin 1,5-procentowy. Z kolei najwyższy wzrost uzyskały OT Port Gdynia (34%) i Bałtycki Terminal Kontenerowy (24%). Z kolei Deepwater Container Terminal Gdańsk zanotował 7% wzrostu przeładunków.

W efekcie w DCT przeładowano łącznie 2,069 mln TEU, co oznacza poprawę wyniku z 2018 r. o nieco ponad 7% (o 136 752 TEU). Łączna dynamika wzrostu przeładunków od 2009 r. na poziomie 1175%. Prawie 13-krotne zwiększenie wolumenu obrotów w DCT całkowicie zmieniło pozycję Polski na mapie światowych połączeń kontenerowych. Liczba 666 tys. TEU przeładowanych w Polsce w 2009 r. to nawet nie 1/3 obecnych przeładunków gdańskiego terminalu.

Ubiegły rok był niewątpliwie bardzo udany dla BCT. Przeładunki w porównaniu do 2018 r. były o 24% większe (o 100 321 TEU). W minionym 10-leciu tylko w 2011 r. gdyński terminal odnotował wyższą dynamikę wzrostu przeładunków. BCT przeładował w ubiegłym roku 511 976 TEU i po raz pierwszy w swojej historii przekroczył poziom 500 tys. TEU rocznie. W minionej dekadzie terminal ten nie rozwijał się tak imponująco jak DCT, ale i tak udało mu się w tym czasie zwiększyć przeładunki o 126%.

W trzecim pod względem wielkości polskim terminalu kontenerowym – GCT – w 2019 r. przeładowano 383 222 TEU. Było to o 2% mniej niż w 2018 r. (o 8 085 TEU). W minionych 11 latach to 4. spadek przeładunków w tym terminalu. Wcześniej miały one miejsce w 2009 r., 2015 r. i 2016 r. Jednak łączny wzrost obrotów od 2009 r. wynosi już 157%, a więc więcej niż w tym samym okresie w sąsiednim BCT.

Wzrostu przeładunków nie udało się uzyskać także terminalowi DB Port Szczecin. W 2019 r. przeładowano tam 75 691 TEU, o 1,5 % mniej niż w 2018 r. (o 1 146 TEU). To już 4. rok z rzędu spadków. W minionym 10-leciu tylko w 4 latach odnotował on wzrosty przeładunków. Na szczęście na tyle duże, że łącznie od 2009 r. terminal zanotował wzrost obrotów o 43,5% (więcej informacji w dodatku „Kontenery” do „Namiarów na Morze i Handel” 4/2020).