Planowane odbicie w II połowie roku

Według Allianz SE, jednego z wiodących europejskich ubezpieczycieli, wpływ koronawirusa na światowy handel będzie większy niż w wyniku wojny handlowej między USA i Chinami. Szacuje się, że straty w handlu z tego tytułu mogą wynieść 320 mld USD w ciągu kwartału zakłóceń. Każdy kwartał strat jest zatem porównywalny z rocznymi stratami wywołanymi przez konflikt handlowy między USA a Chinami. Ponadto wskaźniki sugerują, że wolumen handlu światowego spadnie o 2,5% w I kwartale br. i o 1% w II kwartale.
Analitycy Allianz przewidują jednak, że biznes stopniowo przyspieszy w marcu i kwietniu, wracając do normy do końca II kwartału. Jednak znaczne straty spodziewane są w sektorze usług turystycznych, szczególnie dotkliwie dotknie to takie kraje, jak Włochy i Chiny, ale także sektor podróży do i z Europy, oczekiwane jest także spowolnienie usług transportowych. Oczekuje się, że powrót do normalności w tych dwóch sektorach będzie stopniowy, a globalne straty eksportowe osiągną wysokość 125 mld USD po stronie turystyki i 33 mld USD w usługach transportowych. Skutki koronawirusa odczuje także branża żeglugowa. Według Komisji Europejskiej w ciągu ostatnich 4 tygodni liczba statków kontenerowych z Chin docierających do Europy zmniejszyła się o 49%. Prognozowany spadek przepustowości w zakresie żeglugi wyniesie 20%–25%, co będzie miało wpływ na obroty terminali portowych. Z drugiej strony, jeśli ożywienie w II połowie będzie tak silne, jak się szacuje, to w dalszym ciągu istnieje możliwość zakończenia 2020 r. wzrostem wolumenu handlu o 0,4%.