Bałtyckie LNG

Niemiecka firma Nauticor i rosyjski Novatek Green Energy podpisały list intencyjny w sprawie wspólnego rozwoju infrastruktury dostaw LNG w regionie Morza Bałtyckiego. Obie firmy dążą do dalszego rozwoju rynku zaopatrzenia statków w paliwo gazowe, dostarczając zarówno bunkierki, jak i ciężarówki. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój infrastruktury w portach wzdłuż niemieckiego wybrzeża Morza Bałtyckiego, a punktem wyjścia do współpracy obu firm ma być Terminal LNG w Rostocku.

Obie firmy są już aktywnymi uczestnikami rynku LNG. Novatek ma szerokie możliwości produkcyjne LNG w swoich zakładach na Półwyspie Jamalskim i w porcie w Wysocku, które zdaniem rosyjskiej firmy są wystarczające do zaspokojenia rosnącego popytu na paliwa alternatywne ze strony żeglugi, logistyki i przemysłu w Europie Środkowej i Europie Zachodniej. Z kolei Nauticor ma doświadczenie w tworzeniu indywidualnych łańcuchów dostaw LNG w Europie Północno-Zachodniej jako paliwa morskiego z wykorzystaniem bunkierek i ciężarówek. Firma rozpoczęła operacje w 2019 r. przy użyciu największej na świecie bunkierki LNG Kairos.

Prognozy DNV GL pokazują, że do 2050 r. udział LNG w rynku paliw morskich wynosić ma już 41%. Według stanu na luty 2020 r. na całym świecie działa 12 bunkierek gazowych, a kolejne 27 jest na etapie budowy lub zamówienia.