Portowa automatyzacja

Według firmy konsultingowej McKinsey and Company automatyzacja portów jest jednym z kluczowych obszarów zainteresowania branży żeglugowej. Z kolei raport Global Industry Analysts ze stycznia 2020 r. informuje, że światowy rynek automatyzacji portów kontenerowych wzrośnie w ciągu najbliższych lat o 2,5 mld USD. Mimo to porty znacznie wolniej wdrażają elementy automatyzacji niż inne sektory.

Jednym z elementów tego typu działań jest zaprezentowana ostatnio ciężarówka kontenerowa, działająca w oparciu o platformę 5G. Technologię opracowały wspólnie: Cosco Shipping Ports Limited, Dongfeng Commercial Vehicle Co. i China Mobile (Shanghai) Information Communication Technology Co. Próby pojazdu przeprowadzono w terminalu Ocean Gate w Xiamen w Chinach w trakcie rozładunku i załadunku kontenerowca Cosco Shipping Rose o pojemności 13,5 tys. TEU.

Zdaniem partnerów tego projektu udane testy rozwiązań w ramach inteligentnego portu 5G oznaczają znaczący postęp od etapu eksperymentalnego do wdrożenia, a jednocześnie promują inteligentną modernizację i transformację portów.

Cosco Shipping Ports, Dongfeng Commercial Vehicle i China Mobile podpisały również list intencyjny w sprawie rozszerzenia zastosowania inteligentnego portu 5G+. Wspólnie opracowano plan działania, który określa definicję i wizję budowy takiego portu. Szczegółowo opisano także scenariusze biznesowe budujące prywatne sieci 5G w portach, na podstawie m.in. sztucznej inteligencji i rozwiązań cyfrowych. Celem tych działań jest wprowadzenie, do 2025 r., tego typu rozwiązań w porcie Xiamen.