Ładunki ciężkie dla Arctic LNG

Holenderska firma Mammoet, specjalizująca się w obsłudze ładunków ciężkich i ponadgabarytowych, podpisała umowę na transport i instalację elementów dla projektu Arctic LNG 2. W ciągu 4 lat firma zainstaluje 42 duże moduły urządzeń na 3 betonowych konstrukcjach grawitacyjnych (GBS). Ważą od 8 tys. t do 17 tys. t. Waga wszystkich ładunków wyniesie ok. 500 tys. t.

Arctic LNG 2 powstaje na zlecenie rosyjskiej firmy gazowej Novatek w Zatoce Obskiej. Infrastruktura, w przeciwieństwie do projektu Yamal LNG, zostanie w dużej mierze zrealizowana poza miejscem jej posadowienia, w stoczni niedaleko Murmańska. Ciągi skraplania gazu zostaną zbudowane na 3 betonowych konstrukcjach, stosowanych często w przypadku platform wiertniczych, które będą odholowane na miejsce przeznaczenia i zatopione.

Oczekuje się, że w projekcie wykorzystanych zostanie ok. 2000 samobieżnych platform transportowych (SPMT), kilka systemów podnoszenia ALE Mega Jack, flota dźwigów z urządzeniem gąsienicowy Demag o masie 1600 t oraz ok. 120 pracowników.

Umowa opiera się na wcześniejszych doświadczeniach Mammoet we współpracy z Novatek przy budowie Yamal LNG. W tym przypadku firma pomogła przetransportować i zamontować ok. 142 modułów w ekstremalnych syberyjskich temperaturach. W styczniu br. Mammoet zakończył fuzję z brytyjską firmę ALE i obecnie jest największym globalnym dostawcą ciężkich dźwigów i usług transportowych.