W kierunku cyfrowej żeglugi

Japoński projekt e5 Lab, skupiający się na elektryfikacji i cyfryzacji statków oceanicznych, ogłosił kolejny krok w swoich badaniach. Firma zaprezentowała pierwszą wersję Roboship, statku napędzanego elektrycznie, oraz zintegrowany system Roboship Box, który łączy w sobie m.in. rozwiązania telekomunikacyjne, informatyczne i internet rzeczy.

W ten sposób stara się rozwiązać krytyczne problemy stojące przed przemysłem morskim, w tym niedobór marynarzy, kwestie środowiskowe, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój przemysłu okrętowego. Celem zaś jest przejście na statki elektryczne oraz cyfryzację w żegludze oceanicznej i przemyśle morskim.

Japoński zespół opracował dwa typy statków elektrycznych Roboship Ver. 1.0, o tonażu brutto 499 t i 749 t. Ich twórcy spodziewają się, że będą w stanie osiągnąć taką samą prędkość i zasięg, jak statki obecnie eksploatowane, jednocześnie całkowicie eliminując emisję w porcie dzięki zastosowaniu akumulatorów o dużej pojemności w połączeniu z generatorem na olej napędowy. Dzięki zastosowaniu najbardziej wydajnych na świecie urządzeń elektrycznych, w tym sieci prądu stałego, silników PM i technologii sztucznej inteligencji e5 Lab przewiduje, że jednostki te osiągną wyższą efektywność energetyczną niż inne obecnie eksploatowane. Ponadto Roboship Ver. 1.0 może znacznie zmniejszyć nie tylko obciążenie pracą marynarzy, ale także ryzyko problemów mechanicznych i zmniejszyć koszty utrzymania statku. Jednostka ma zostać dostarczona w 2022 r. Oprócz tego firma będzie oferować system Roboship Box, który ma łączyć statek z lądem, umożliwiając jego wsparcie przy użyciu technologii cyfrowej.