Autonomiczne umowy

Stowarzyszenie żeglugowe BIMCO przygotowuje się do eksploatacji autonomicznych jednostek. Pierwszym krokiem ma być stworzenie standardowych umów na ich użytkowanie.

Według Granta Huntera, szefa działu umów i klauzul BIMCO, pierwsze kontrakty na statki autonomiczne nie będą umowami czarterowymi, ponieważ pierwsza generacja tych jednostek będzie projektowana i budowana na konkretne trasy. Przypuszcza, że jako pierwsze z autonomicznych statków będą korzystały firmy spoza sektora morskiego, np. producent nawozów Yara wspierający projekt autonomicznej jednostki Yara Birkeland.

Aby jednak usankcjonować ich obsługę, BIMCO dostosowało istniejącą umowę o świadczenie usług, która jest już szeroko stosowana – szablon SHIPMAN 2009. Jest to popularne porozumienie w sektorze zarządzania statkami, a BIMCO dodało do niego postanowienia dotyczące kolejnych usług, których wymagałby statek autonomiczny, takich jak utworzenie i obsługa zdalnego centrum operacyjnego. Ostateczna wersja zostanie opublikowana w przyszłym roku.

BIMCO uważa, że wkrótce można spodziewać się ​​zapotrzebowania na kontrakt na autonomiczne statki, gdyż ich pierwsza generacja pojawi się na wodzie w ciągu roku. Na początku będą one miały skromna załogę, lecz stosunkowo szybko zaczną działać w pełni bezzałogowo, ściśle monitorowane z brzegu.