Bałtyckie ro-ro 2020

Bałtycki rynek przewozów ro-ro obejmuje tradycyjnie operatorów dysponujących promami towarowo-pasażerskimi oraz przewoźników eksploatujących wyłącznie towarowe statki ro-ro. Pod względem liczby przewoźników ostatni rok nie przyniósł zmian, nie pojawił się żaden nowy operator, jak również żaden nie zawiesił działalności. Jednak w związku ze zmianami na rynku spowodowanymi głównie pandemią COVID-19, a także zapotrzebowaniem na obsługę segmentu cargo na rynku bałtyckim, poszczególni operatorzy dokonali racjonalizacji swoich serwisów.

Liderem w dalszym ciągu pozostaje Finnlines z 20 statkami oraz łączną linią ładunkową liczącą ponad 63 tys. m. Flota przewoźnika obejmuje osiem jednostek typu ro-pax, pozostałe to klasyczne towarowe statki ro-ro. Druga pod względem zdolności przewozowej w segmencie cargo Stena Line według stanu na połowę br. eksploatuje w rejonie Morza Bałtyckiego 14 statków typu ro-pax. W odniesieniu do ubiegłego roku ubyły trzy jednostki. Głównym operatorem dysponującym wyłącznie jednostkami towarowymi pozostaje Transfennica. Flota przewoźnika zmniejszyła się o jeden statek. Pozostali przewoźnicy w tym segmencie to: Wallenius-SOL, SCA Transforest, UPM, Mann Lines, Wagenborg i Holmen. Liczebność ich floty oraz siatka połączeń nie uległy zmianie.

Polski rynek przewozów ro-ro skupiony jest w Gdyni i Świnoujściu. W porcie gdyńskim towarowe linie ro-ro są obsługiwane przez terminal OT Logistics, z którego korzysta dwóch operatorów. Pierwszym jest Finnlines, który eksploatuje połączenie Gdynia-Hanko z częstotliwością trzech odejść w tygodniu z obu portów. Drugim jest Transfennica oferująca jedno zawinięcie do Gdyni tygodniowo w ramach serwisu Hanko–Gdynia–Lubeka–Paldiski–Hanko.

Na rynku polskim większość przewozów towarowych w systemie ro-ro dokonywana jest jednak w oparciu o połączenia promowe. Również z Gdyni funkcjonuje linia do Karlskrony przewoźnika Stena Line, którą obsługują trzy jednostki z częstotliwością trzech odejść dziennie.

Najwyższe obroty cargo w segmencie promowym skupione są w terminalu w Świnoujściu, gdzie działa trzech przewoźników. Unity Line operuje na dwóch liniach Świnoujście-Ystad i Świnoujście-Trelleborg, które obsługiwane są przez siedem jednostek o linii ładunkowej w przedziale 1180 m do 2200 m. Częstotliwość obsługi serwisów to 3-4 odejścia dziennie na obu liniach. Drugim polskim operatorem jest tam Polska Żegluga Bałtycka (Polferries), która obsługuje serwis do Ystad dwiema jednostkami ro-pax, oferując jedno odejście dziennie z każdego portu. Z kolei w relacji Świnoujście-Trelleborg działa niemiecki TT-Line z jedym lub dwoma zawinięciami dziennie, w zależności od dnia tygodnia.

Ostatnią linią ro-ro w ramach serwisów promowych jest połączenie Gdańsk-Nynäshamn operatora Polferries, z dwoma promami ro-pax w serwisie i codziennym odejściem z obu portów (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 22/2020).