Realny brexit i brytyjski niepokój

Do końca okresu przejściowego brexitu pozostało zaledwie 5 tygodni, więc rośnie obawa, czy ​brytyjskie porty i terminale są gotowe na nowe regulacje. Coraz częściej przewiduje się, że konsekwencją zmiany zasad obsługi ładunków będą w najlepszym przypadku opóźnienia w ich obsłudze, w najgorszym zakłócenia i chaos w przepływie towarów do i z Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z aktualnym harmonogramem od 1 stycznia 2021 r. mają wejść w życie kontrole graniczne między Unią Europejską a Wielką Brytanią. Jednak brytyjscy operatorzy informują, że nie przeprowadzono jeszcze żadnych testów systemów wymaganych do zarządzania przepływem towarów, co budzi obawy, czy będą one gotowe w terminie. Na antenie BBC rzecznik brytyjskiego rządu zapewniał, że „dostawa systemów informatycznych niezbędnych do zakończenia okresu przejściowego jest na dobrej drodze”.

Jednak przedstawiciele portów i działających na ich terenie firm podchodzą do tych zapewnień z dystansem. Irlandzkie Stowarzyszenie Transportu Drogowego przewiduje np. 6 miesięcy zakłóceń w obsłudze ładunków. Powołuje się na sytuację w Porcie Holyhead w Walii, który jest drugim najbardziej ruchliwym brytyjskim portem ro-ro, po Dover. Problemem może też być obsługa branży automotive, która działa na zasadzie just-in-time , jeżeli chodzi o dostawy części niezbędnych do produkcji.

Sytuację pogarsza jeszcze pandemia COVID-19. W Felixstowe, największym porcie kontenerowym w Wielkiej Brytanii, ​​rząd zgromadził 11 tys. kontenerów ze środkami ochrony indywidualnej, co komplikuje obsługę pozostałych ładunków. Operator portu, Hutchison Ports, informuje, że współpracuje z głównym spedytorem w celu jak najszybszego usunięcia kontenerów, jednak może to potrwać jeszcze ok. miesiąca. Hutchison nakazał również armatorom pływającym do Felixstowe opróżnić zajmowane powierzchnie magazynowe. Obsługa serwisów tych operatorów, którzy przekroczą dopuszczalną pojemność, może zostać wstrzymana. Zdaniem analityków pokazuje to jednak, jak niewiele trzeba, aby sparaliżować działalność portu w sytuacji wzmożonego napływu ładunków.