Zapotrzebowanie na gazowe paliwo

Komisja Europejska zgodziła się pomóc w finansowaniu budowy pierwszej bunkierki LNG, która będzie operowała w porcie Algeciras. Projekt prowadzony przez spółkę Enagás i Port Authority of the Bay of Algeciras (APBA) otrzyma dofinansowanie w wysokości 20% inwestycji, czyli ok. 11 mln euro, w ramach unijnego programu wsparcia rozwoju rynku LNG jako zrównoważonego paliwa morskiego. Statek, który będzie miał pojemność 12,5 tys. m³, ma wejść do eksploatacji w 2023 r.

Największa na świecie bunkierka LNG operuje obecnie w porcie Rotterdam. Gas Agility ma 18,6 tys. m³ pojemności. Należy do Emerald Green Maritime Limited, spółki zależnej MOL, lecz została wyczarterowana przez spółkę Total Marine Fuels Global Solutions. Do eksploatacji weszła jesienią 2020 r.

Natomiast Gazprom Neft zwodował niedawno pierwszy rosyjski statek mający zaopatrywać gazową flotę. Bunkierka z klasą lodową Dmitrij Mendelejew ma 5,8 tys. m³ pojemności i będzie operowała na Bałtyku i Zatoce Fińskiej. Do użytku wejdzie w II połowie 2021 r.

Według towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL na świecie działa obecnie 175 statków napędzanych LNG oraz 20 dostarczających paliwo gazowe bunkierek. Z kolei według grupy SEA-LNG zamówienie kolejnych 230 statków pływających na LNG, sprawi, że konieczna będzie budowa następnych jednostek zaopatrujących flotę gazową w paliwo. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 4-5 lat liczba bunkierek LNG wzrośnie do 30.