Stoczniowa fuzja odwołana

Rządy Francji i Włoch postanowiły wstrzymać fuzję największych europejskich stoczni Chantiers de l’Atlantique i Fincantieri. Pomysł pojawił się na początku 2018 r. Władze obu państw stwierdziły, że obecna sytuacja gospodarcza, spowodowana m.in. przez pandemię COVID-19, nie pozwala na kontynuację planowanego połączenia. Oznacza to, że umowa włączenia Chantiers de l’Atlantique do włoskiej grupy wygasła 31 stycznia 2021 r., po 5-krotnym przedłużeniu. Umowa o połączeniu działalności obu stoczni została zawarta po przejęciu przez Francję kontroli nad zarządzającą zakładem spółką STX France, po upadku południowokoreańskiej STX Corporation.

Fuzja stanęła pod znakiem zapytania już wcześniej, kiedy to Komisja Europejska wyraziła wątpliwości co do wpływu transakcji na konkurencję na rynku okrętowym. Pod koniec października 2019 r. ogłosiła nawet wszczęcie szczegółowego dochodzenia w sprawie połączenia, powołując się na szczególne obawy dotyczące konkurencji w zakresie budowy statków wycieczkowych. Szczególnie że francuska stocznia w ostatnich latach rozszerzyła swoją działalność jako konstruktor największych statków wycieczkowych na świecie, konkurując z Fincantieri we Włoszech i Meyer Werft w Niemczech i Finlandii.