Cyfrowa optymalizacja

– Digitalizacja jest kluczowym czynnikiem zwiększonej wydajności w sektorze morskim. Jednak zalecane jest stopniowe podejście do tej kwestii. Szczególnie że cyfrowe rozwiązania mają pomagać w produkcji statków, zarządzaniu flotą, a głównym celem jest integracja całej logistyki dostaw. Jednak lepiej zastosować prostsze, ale za to niezawodne rozwiązania, na których można polegać, niż realizować ambitne i wysoce zaawansowane projekty, które będą zawodziły – stwierdził Martin Stopford, prezes agencji analitycznej Clarkson Reaserch.

W portach i w całym transporcie morskim tego typu rozwiązań pojawiło się już sporo. Jednak trudno powiedzieć, aby wprowadzone zmiany miały charakter wywrotowy, bowiem w dalszym ciągu spora część firm pracuje według utartych schematów. A przecież gołym okiem widać, że nasza rzeczywistość się zmienia i nawet w Polsce, kraju relatywnie niedrogiej siły roboczej, automatyzacja ma coraz większe znaczenie. A to oznacza, że już dzisiaj przedsiębiorcy zastanawiają się, czy i kiedy myśleć o rozwiązaniach zgodnych z duchem XXI w.

Wydaje się obecnie, że największe możliwości rozwoju daje szeroko rozumiana digitalizacja procesów, umożliwiająca nie tylko przejście od tradycyjnych, analogowych procedur do cyfrowych, ale także, w kolejnych krokach, ich automatyzację. Jednak na drodze do stworzenia w pełni automatycznego systemu stoi wiele przeszkód, łącznie z tym, że nie wszyscy z tych nowych rozwiązań są gotowi korzystać.

Właśnie transformacja cyfrowa w branży TSL, jej stan i perspektywy oraz możliwości zastosowania tego typu rozwiązań w biznesie będą jednym z tematów konferencji „W cyfrowym łańcuchu dostaw”, która odbędzie się 4 marca 2021 r., jak przystało na jej tytuł, w wersji online. Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, a partnerami: Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o, Loconi Intermodal SA, Necto Sp. z o.o., Unifeeder Poland, oraz STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Konferencja znajdzie się w programie X edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 3-4 marca br., także w wersji online, którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum.

Prof. Andrzej Grzelakowski z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zwraca uwagę, że wiele działań podejmuje się na rzecz rozwoju technologii cyfrowych w sferze kreowania nowej organizacji rynków. Najlepszym przykładem jest TradeLens – cyfrowa platforma typu blockchain, którą zbudowały Maersk i IBM. Dołączyły do niej nie tylko CMA CGM i MSC, ale także w okresie pandemii: kanadyjski Global Container Terminals, indyjski cyfrowy spedytor Shipwaves, rosyjski port Władywostok, turecki operator portowy Yilport oraz terminal kontenerowy SAGT w Sri Lance. W TradeLens tkwi ogromny potencjał, aby zachęcić globalną branżę TSL do digitalizacji łańcucha dostaw i współpracy wokół wspólnych standardów. Zresztą firmy tego sektora same dążą do wdrażania cyfrowych rozwiązań na coraz większą skalę. Szczególnie w zakresie optymalizacji wymiany informacji między uczestnikami łańcucha dostaw, czyli m.in. klientem, spedytorem, agentem, przewoźnikami morskimi, drogowymi czy kolejowymi, jak również urzędem celnym i terminalem.

Nie można przy tym zapomnieć o bezpieczeństwie danych oraz cyberprzestępczości. Przykład ataku złośliwego oprogramowania o nazwie NotPetya na systemy wielu globalnych organizacji, w tym A.P. Møller-Mærsk w czerwcu 2017 r., ukazuje skalę możliwych zagrożeń, których będzie z czasem coraz więcej. Sparaliżowanych zostało ok. 76 terminali, a straty wyniosły ok. 300 mln USD. Objęły one m.in. koszty wynikłe z przestojów, utraconych przychodów, IT oraz dodatkowych operacji, które musiały być wykonane w związku ze skutkami ataku.

Dlatego też w trakcie konferencji „W cyfrowym łańcuchu dostaw” zaproszeni goście postarają się naświetlić kwestie wynikające z zastosowania rozwiązań IT w szeroko rozumianej branży logistycznej oraz zastanowić się nad możliwościami optymalizacji dzięki zastosowaniu rozwiązań cyfrowych oraz integracji systemów różnych operatorów w celu sprawnej obsługi ładunków. Nie zabraknie również tematów związanych z bezpieczeństwem danych oraz skutkami i konsekwencjami cyberataków na systemy operacyjne.

Z kolei tegoroczna edycja Transport Week będzie koncentrować się na przyszłości rynku kontenerowego w rzeczywistości postepidemicznej, ze szczególnym uwzględnieniem polskich portów morskich oraz ich planów rozbudowy. Więcej informacji znaleźć można na www.transportweek.eu oraz www.namiary.pl.