Elektryczny Göteborg

Stena Line, Volvo Group, Scania i port w Göteborgu połączyły siły, aby doprowadzić do ograniczenia emisji CO2 w porcie o 70% do 2030 r. Projekt pod nazwą „Inicjatywa Tranzero” obejmuje przejście jego klientów na paliwa alternatywne oraz napęd elektryczny.

Dlatego w ramach tej inicjatywy zarząd portu w Göteborgu stworzy niezbędną infrastrukturę i zapewni dostęp do różnego rodzaju paliw dla pojazdów ciężarowych, w tym energii elektrycznej, HVO, biogazu i wodoru. Z kolei Volvo i Scania przygotują specjalną ofertę tego typu dla swoich klientów – nabywców ciężarówek. Natomiast Stena Line ma wprowadzić do 2030 r. na trasie Göteborg-Frederikshavn nowe promy elektryczne. Na razie trwają prace nad tą koncepcją, a jednym z wyzwań jest naładowanie akumulatorów 50 MWh w ciągu 90 minut postoju w porcie.

Na wstępie jednak uczestnicy projektu mają za zadanie opracowanie analizy zapotrzebowania na tego typu rozwiązania, m.in. w zakresie przepływu towarów w porcie i wokół niego czy powiązań między gałęziami transportu obecnymi w porcie, aby w odpowiednim zakresie przygotować infrastrukturę do zasilania paliwami alternatywnymi.